Wat is faalangst?

Wat is faalangst nou precies?

Wat is faalangst? Hieronder is faalangst uitgelegd.

Faalangst is een vorm van angst. Het is de angst dat je niet voldoet aan de gestelde verwachtingen. Faalangst is altijd gekoppeld aan een situatie met een bijbehorende taak [3]. Het is een vorm van prestatiedruk wat op verschillende momenten kan voorkomen, zoals op school, op werk, bij het sporten of in sociale situaties.

Noot: Afbeelding van Pexels, geüpload door Google DeepMind

Mensen met faalangst zijn bang om niet aan de verwachtingen te voldoen, zowel die van henzelf als die van anderen. Deze angst kan voortkomen uit verschillende situaties, zoals eerdere negatieve ervaringen, een laag zelfbeeld, een tekort aan zelfvertrouwen of perfectionisme [1].

Er zijn drie hoofdvormen van faalangst: cognitieve, sociale en motorische faalangst.

Cognitieve faalangst

Cognitieve faalangst heeft te maken met denk gerelateerde prestaties, zoals toetsen of examens, presentaties en andere ingewikkelde opdrachten. Mensen met deze vorm van faalangst kunnen last hebben van concentratieproblemen, twijfels en stress wanneer ze onder druk moeten presteren. De angst om fouten te maken kan ertoe leiden dat iemand minder goed presteert dan in werkelijkheid zou kunnen [4].

Sociale faalangst

Sociale faalangst treedt op in situaties waarin iemand de angst voelt om beoordeeld of afgewezen te worden door anderen. Dit kan zich uiten in het leggen van sociale contacten, functioneren binnen een groep of voor het spreken in het openbaar. Mensen met sociale faalangst kunnen zich heel erg bewust zijn van de meningen van anderen en zich daardoor onzeker voelen. Dit kan vervolgens weer leiden tot vermijdingsgedrag, waarbij iemand sociale situaties uit de weg gaat om de angstgevoelens te vermijden [5].

Motorische faalangst

Motorische faalangst vindt plaats tijdens het uitvoeren van lichamelijke prestaties en coördinatie, zoals sport, handvaardigheid of anderen fysieke inspanningen. Mensen met deze vorm van faalangst kunnen bang zijn om fouten te maken of om te worden uitgelachen door anderen. Dit kan er vervolgens weer toe leiden dan hun prestaties verslechteren doordat ze zich te veel gaan focussen op het vermijden van fouten, waardoor bewegingen minder soepel en natuurlijk worden [2].

Uitingen van faalangst

Faalangst kan zowel bewust als onbewust aanwezig zijn. Bij sommige mensen uit dit zich als een licht gevoel spanning, terwijl anderen te maken krijgen met paniekaanvallen. In extreme gevallen kan faalangst ervoor zorgen dat iemand bepaalde activiteiten niet meer onderneemt of uitdagingen uit de weg gaat. Die kan persoonlijke en professionele ontwikkeling van een persoon in de weg staan. Hoewel faalangst vaak als een negatief iets wordt ervaren, maar het kan in sommige gevallen ook een vorm van motivatie zijn om extra goed voorbereid te zijn en hard te werken aan een bepaalde prestatie [3].

Noot: Afbeelding van Pexels, geüpload door Ketut Subiyanto

Meer informatie over faalangst is te vinden op https://wijzijnmind.nl/psychische-klachten/psychipedia/faalangst

Bronnen

[1] Chakraborty, A. (2023). Exploring the Root Causes of Examination Anxiety: Effective Solutions and Recommendations. International Journal Of Science And Research, 12(2), 1096–1102. https://doi.org/10.21275/sr23220002911

[2] Hoofwijk, M., Koedijker, J., Benjaminse, A. & Mombarg, R. (2020). Brede motorische ontwikkeling van kinderen: Nut en noodzaak. Sportgericht (Vol. 742, pp. 6-7). https://sportgericht.nl/site/assets/files/1409/sg_2020_6_02_07_hoofwijk.pdf

[3] Lahr, P. & Rijkee, D. (2017) Eerste hulp bij faalangst: Faalangsttraining voor jongeren van 10 tot 18 jaar. https://viewer.ebscohost.com/EbscoViewerService/ebook?an=1596126&callbackUrl=https%3a%2f%2fresearch.ebsco.com&db=nlebk&format=EB&profId=eds&lpid=&ppid=&lang=en&location=edm&isPLink=False&requestContext=&profileIdentifier=r44ufy&recordId=435gy5wxin

[4] Owens, M., Stevenson, J., Hadwin, J. A., & Norgate, R. (2012). Anxiety and depression in academic performance: An exploration of the mediating factors of worry and working memory. School Psychology International, 33(4), 433–449. https://doi.org/10.1177/0143034311427433

[5] Spence, S. H., & Rapee, R. M. (2016). The etiology of social anxiety disorder: An evidence-based model. Behaviour Research And Therapy, 86, 50–67. https://doi.org/10.1016/j.brat.2016.06.007